کوچینگ - علیا کوچ

کوچینگ برای موفقیت در زندگی

کوچینگ برای موفقیت در زندگی

 

انواع مختلفی از کمک به فرد برای حل مشکلاتشان وجود دارد. مشاوره در زمینه‌های مختلفی مانند ، کمک‌های روان‌شناختی، آموزش‌ها و دوره‌های آموزشی با هدف رشد برخی ویژگی‌ها و کسب مهارت‌های لازم و…

این طبیعی است؛ مردم می خواهند خود را بهتر درک کنند، اهداف خود را واضح تر درک کنند، زندگی خود را متعادل کنند، وظایف زندگی خود را مشخص کنند و راه هایی برای حل آنها بیابند، استرس را کاهش دهند. به خصوص در این موضوعات باید کوچینگ را برجسته کرد. کوچینگ اخیراً به ایران آمد و امروزه هنوز توزیع نسبتاً گسترده ای دریافت نکرده است. اما این کوچینگ است که به شما این امکان را می دهد که به طور مؤثر به فرد کمک کنید تا به اهداف شخصی خود برسد، مشکلات زندگی خود را حل کند و پتانسیل درونی خود را آشکار کند. مرسوم است که کوچینگ کسب و کار و لایف کوچینگ را از هم جدا می کنند. البته این تقسیم بندی خیلی مشروط است اما انجام می شود. و اگر کوچینگ کسب و کار به وضوح محدود به دامنه وظایف تجاری است که باید حل شوند، در این صورت کوچینگ زندگی تمام جنبه های زندگی یک فرد را بدون استثنا در نظر می گیرد

کوچینگ چیست؟

اول از همه باید تعریف کنیم که کوچینگ چیست. واقعیت این است که اغلب کلمه “کوچینگ” به چیزی اشاره دارد که در واقع کوچینگ نیست. و برای جلوگیری از سوء تفاهم، اجازه دهید با تعریف ارائه شده توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) شروع کنیم:

 

کوچینگ یک همکاری مستمر است که به مشتریان کمک می کند در زندگی شخصی و حرفه ای خود به نتایج واقعی دست یابند.

از طریق فرآیند کوچینگ، مشتریان دانش خود را عمیق تر می کنند، عملکرد خود را بهبود می بخشند و کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشند.

در هر جلسه، مشتری موضوعی را انتخاب می‌کند، کوچ گوش می‌دهد و در قالب اظهارنظرهای روشن‌کننده، پرسش‌های مؤثر، ارائه بازخورد و غیره، ورودی ارائه می‌کند. این تعامل، وضعیت را روشن می‌کند و مشتری را تشویق به اقدام می‌کند. کوچینگ با دادن انتخاب های بیشتر به مشتری، فرآیند خودسازی را تسریع می کند. کوچینگ بر جایی تمرکز می‌کند که مشتری می‌خواهد باشد، در حال حاضر کجاست و چه کاری را برای رسیدن به جایی که می‌خواهد فردا انجام دهد.»

کوچینگ
کوچینگ

لایف کوچینگ شامل چه چیزی است؟

لایف کوچینگ شامل کار شخصی با مشتریان با هدف تعیین اهداف و مقاصد زندگی آنها، کشف و تحقق پتانسیل های درونی آنها، تغییرات مثبت در زندگی شخصی و فعالیت های حرفه ای آنها، افزایش کارایی شخصی و کیفیت زندگی است. در عین حال، لایف کوچینگ هر فرد را به عنوان یک چیز کامل درک می کند. ما عادت داریم زندگی خود را به بخش هایی تقسیم کنیم: زندگی شخصی، کار، خانواده، اوقات فراغت، مطالعه و غیره. این تقسیم بندی بسیار مشروط است و فقط در ذهن ما اتفاق می افتد. مهم نیست که چگونه زندگی خود را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم، زندگی ما یک کل واحد باقی می ماند، تمام اجزای آن به هم مرتبط هستند و تأثیر زیادی بر یکدیگر دارند، که گاهی اوقات به سادگی متوجه آن نمی شویم. بنابراین در کوچینگ به تعادل زندگی توجه زیادی می شود.

در کوچینگ، همیشه فرض بر این است که مشتری در ابتدا یک فرد خلاق کل نگر است. خود مشتری پاسخ تمام سوالات خود را می داند، کوچ فقط به او کمک می کند تا این پاسخ را پیدا کند. مشتری پتانسیل عظیمی دارد و وظیفه کوچ کمک به او برای کشف و تحقق این پتانسیل است. مشتری برای تمام مشکلات زندگی خود راه حلی دارد و تمام منابع لازم برای زنده کردن این راه حل ها را دارد، کوچ به او کمک می کند تا این راه حل ها و منابع را پیدا کند. بنابراین کوچ شرایط لازم را برای تغییرات مثبت در زندگی مشتری ایجاد می کند. این تغییرات توسط خود مشتری انجام می شود.

لایف کوچینگ
لایف کوچینگ

دلایل نیاز به لایف کوچ :

دلایلی که مشتری به دنبال خدمات کوچ حرفه ای است می تواند بسیار متفاوت باشد. شخصی هدف خاصی را تعیین می کند و می خواهد بهترین راه را برای رسیدن به آن پیدا کند. کسی می خواهد برای برخی از مشکلات زندگی راه حلی پیدا کند. کسی می خواهد در زندگی کارآمدتر و موفق تر شود. مردم زمانی که می خواهند تغییرات مثبتی در زندگی خود داشته باشند به یک کوچ مراجعه می کنند، آنها می خواهند بیشتر از آنچه اکنون دارند به دست آورند. البته خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید. اما با یک کوچ بسیار کارآمدتر و سریعتر خواهد بود.

 

چرا لایف کوچینگ؟
چرا لایف کوچینگ

مسائل توسط چه کسی حل می شود؟

وظیفه ای که در جلسات کوچینگ باید حل شود همیشه توسط خود مشتری تعیین می شود. مشتری موضوع جلسه کوچینگ را تعیین می کند، کار را تدوین می کند، نتایجی را که می خواهد به دست آورد تعیین می کند. کوچ فقط در این مورد به او کمک می کند. در طول جلسه، کوچ نیز همیشه علاقه مشتری را دنبال می کند. البته برای موثرتر شدن جلسه باید اطمینان حاصل شود که انحراف زیادی از جهتی که در ابتدا توسط مشتری انتخاب شده است وجود نداشته باشد. برای انجام این کار، کوچ یک طرح خاص، یک مدل جلسه خاص را حفظ می کند. اما، با این وجود، علاقه مشتری به کوچ در وهله اول است.

لایف کوچ چه دانشی باید داشته باشد؟

آیا یک کوچ باید دانش خاصی در زمینه ای که کوچینگ را انجام می دهد داشته باشد؟ این اصلا ضروری نیست. واقعیت این است که کوچ مشورت نمی کند، دانش را به اشتراک نمی گذارد، توصیه نمی کند، بلکه به سادگی سؤال می کند. و تنها زمینه ای که او واقعاً باید در آن متخصص باشد، کوچینگ است. البته، اگر کوچ در زمینه دیگری تخصص داشته باشد، می تواند آن را به اشتراک بگذارد، اما به شرطی که مشتری آن را بخواهد. و باز هم، اینها توصیه نخواهند شد، بلکه فقط داستانی خواهند بود که مشتری می تواند از آن نتیجه گیری کند، می تواند چیز مفیدی برای خود بیاموزد. در مورد همه چیز توسط مشتری تصمیم گرفته می شود، مربی فقط در یافتن و تصمیم گیری درست به او کمک می کند. وظیفه او این است که به مشتری کمک کند تا هدف خود را تدوین کند، مؤثرترین راه را برای دستیابی به آن بیابد و منابع لازم برای این کار را بیابد.

 

مطالعه بیشتر : مهارت های یک کوچ حرفه ای

جلسات کوچینگ شامل چه چیزی است؟

فرآیند کوچینگ خود مجموعه ای از مکالمات بین کوچ و مشتری است. جلسات کوچینگ را می توان به صورت حضوری، تلفنی، از طریق اینترنت برگزار کرد – زیرا برای مشتری راحت تر خواهد بود. مشتری موضوع هر جلسه کوچینگ را تعیین می کند، وظیفه خود را برای جلسه و نتایج مورد انتظار را تعیین می کند. کوچ بر اساس درخواست مشتری سوالاتی را مطرح می کند. مشتری به این سوالات پاسخ می دهد و در روند جستجوی پاسخ، راه حلی برای مشکل خود پیدا می کند. سوالات کوچ به او کمک می کند تا تمام جنبه های مشکل حل شده را به وضوح فرموله کند، آن را از زاویه ای جدید ببیند و راه حل بهینه را بیابد. علاوه بر این، اغلب این راه حل به هیچ وجه در جایی که جستجو شده است، یافت نمی شود. علاوه بر این، سوالات کوچ به مشتری کمک می کند تا فرصت های جدیدی را در خود کشف کند که گاهی اوقات حتی به آنها مشکوک نمی شد. در نتیجه، مشتری نه تنها مناسب ترین راه حل را برای مشکل پیدا می کند، بلکه فرصت های بسیار بیشتری برای حل تقریباً هر مشکل زندگی که ممکن است با آن مواجه شود به دست می آورد. این نیز به این دلیل اتفاق می افتد که مشتری در طول جلسه، الگوریتم های مثبت جدیدی را برای حل مشکلات زندگی می آموزد. بنابراین مربیگری معمولاً تأثیر مضاعف دارد. اولین مورد بلافاصله پس از پایان جلسه در قالب راه حل پیدا شده برای مشکل قابل مشاهده است. دومی بعد از مدتی خود را به صورت افزایش کلی در کیفیت زندگی مشتری، دستاوردهای او در برخی زمینه ها، اغلب به ظاهر به موضوعات جلسات کوچینگ، نشان نمی دهد.

 

جلسات کوچینگ
جلسات لایف کوچینگ

چه زمانی باید به لایف کوچ مراجعه کرد؟

با مراجعه به کوچ، مشتری باید برای تغییرات مثبت در خود و زندگی خود آماده باشد، باید آنها را بخواهد. افراد زیادی هستند که فقط در کلمات خواهان تغییر هستند، اما در واقع ترجیح می دهند همانگونه که در حال حاضر هستند بمانند. آنها می خواهند به آنها گوش داده شود، با آنها همدردی شود، اما در عین حال نمی خواهند کاری برای تغییر وضعیتی که در زندگی آنها ایجاد شده است انجام دهند. در این صورت تماس با کوچ معنا ندارد. فرآیند کوچینگ متضمن تغییر مثبت خاصی است که مشتری در طول جلسه ایجاد می کند. اینجاست که یک کوچ می تواند کمک کند. سؤالات او در مورد همین است.

 

مطالعه بیشتر : چرا به کوچینگ احتیاج داریم؟

 

نتیجه گیری

در کشور ما کوچینگ هنوز فراگیر نشده است و خیلی وقت ها ممکن است با این واقعیت مواجه شویم که تحت عنوان کوچینگ (به ویژه لایف کوچینگ) خدماتی ارائه می شود که در واقع کوچینگ نیستند. در اینجا مناسب است که تکرار کنیم که کوچ  توصیه نمی کند، توصیه نمی کند، آموزش نمی دهد. و حتی بیشتر از این ، کوچ درگیر روان درمانی نمی شود – متخصصانی با آموزش مناسب برای این کار وجود دارند. کوچ سوالات موثری می پرسد – کوچینگ اینگونه به نظر می رسد. این چنین بود که توسط توماس لئونارد، تیموتی گالوی، جان ویتمور – افرادی که در خاستگاه کوچینگ ایستادند – به ما معرفی شد. و برای جلوگیری از سوء تفاهم، منطقی است که بر آنچه در مورد کوچینگ و کوچ ها گفته و نوشته اند تمرکز کنیم.

 

 

البته کوچینگ نوشدارویی برای همه مشکلات نیست. اما، در عین حال، باید اذعان داشت که کوچینگ یکی از مؤثرترین ابزار برای دستیابی به هدف در هر زمینه ای از فعالیت های انسانی، حل تقریباً هر کار زندگی، افزایش کارایی شخصی و تحقق پتانسیل کامل است.